Części mowy wprowadzane są od pierwszej klasy.Natomiast nie mówimy jeszcze wtedy o nich jako rzeczownikach, czasownikach czy przymiotnikach. Zazwyczaj zaczynamy od nazw przedmiotów i ludzi czy czynności.
Świetną zabawą w tym temacie jest podpisywanie przedmiotów i osób w klasie, np. pani, koleżanka, chłopiec, ławka, ołówek, doniczka. Dzięki temu uczniowie nie tylko wiedzą, co mają dookoła siebie, ale i potrafią to nazwać. Następnym krokiem jest narysowanie tabelki na tablicy z pytaniem kto? i co? Wraz z dziećmi omawiamy pytania, a następnie prosimy o sklasyfikowanie wcześniej rozłożonych po klasie wyrazów do odpowiednich rubryk. Dzieciaki radzą sobie bez problemu. Nauczyciel pomaga pytaniami kto? co?
Kwestię czasowników możemy poruszyć w inny sposób np. czasownikowe kalambury. Uczniowie losują karty z czynnościami, a następnie je prezentują. Jak to w kalamburach, reszta klasy zgaduje. Po odgadnięciu dzieciaki klasyfikują czynności do odpowiednich rubryk wybierając z kto? co? co robi?
Czego potrzebujesz?
- Karty z rzeczownikami
- Karty z czasownikami
- Magnesy
Moja rada!
Napisy tworzyłam z pomocą czcionki ARIAL, rozmiar natomiast ustawiłam na 110 (w przypadku dłuższych wyrazów zmniejszałam). Czcionka jest czytelna dla dzieciaków, rozmiar pozwala na dostrzeżenie napisu z ostatniej ławki (czwarty rząd). Napisy warto zalaminować i wykorzystywać w przyszłości.
Komentarze
Prześlij komentarz