Przejdź do głównej zawartości

Rzeczownik i czasownik w klasie 1

Części mowy wprowadzane są od pierwszej klasy.Natomiast nie mówimy jeszcze wtedy o nich jako rzeczownikach, czasownikach czy przymiotnikach. Zazwyczaj zaczynamy od nazw przedmiotów i ludzi czy czynności. 
Świetną zabawą w tym temacie jest podpisywanie przedmiotów i osób w klasie, np. pani, koleżanka, chłopiec, ławka, ołówek, doniczka. Dzięki temu uczniowie nie tylko wiedzą, co mają dookoła siebie, ale i potrafią to nazwać. Następnym krokiem jest narysowanie tabelki na tablicy z pytaniem kto? i co? Wraz z dziećmi omawiamy pytania, a następnie prosimy o sklasyfikowanie wcześniej rozłożonych po klasie wyrazów do odpowiednich rubryk. Dzieciaki radzą sobie bez problemu. Nauczyciel pomaga pytaniami kto? co? 
Kwestię czasowników możemy poruszyć w inny sposób np. czasownikowe kalambury. Uczniowie losują karty z czynnościami, a następnie je prezentują. Jak to w kalamburach, reszta klasy zgaduje. Po odgadnięciu dzieciaki klasyfikują czynności do odpowiednich rubryk wybierając z kto? co? co robi?

Czego potrzebujesz?
  • Karty z rzeczownikami
  • Karty z czasownikami
  • Magnesy
Moja rada!
Napisy tworzyłam z pomocą czcionki ARIAL, rozmiar natomiast ustawiłam na 110 (w przypadku dłuższych wyrazów zmniejszałam). Czcionka jest czytelna dla dzieciaków, rozmiar pozwala na dostrzeżenie napisu z ostatniej ławki (czwarty rząd). Napisy warto zalaminować i wykorzystywać w przyszłości.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dyskursy wczesnej edukacji - przegląd

 Chciałabym po krótce zaprezentować dyskursy wczesnej edukacji, podając za D. Klus-Stańską. Myślę, że to przydatne treści, między innymi do rozmowy na temat przyszłości polskiej oświaty, czy też obrania własnego kierunku pracy. Dyskurs funkcjonalistyczno-behawiorystyczny Podejście to ma swoje źródła w funkcjonalizmie i behawioryzmie: funkcjonalizm - rzeczywistość jest zorganizowana, przewidywalna, trwała. Głównym celem wszelkiej działalności jest utrzymywanie system społecznego w stanie równowagi i porządku (zamierzone cele i efekty). behawioryzm - wszystkie zmiany w zachowaniu dają się zaplanować, wywołać i utrwalić dzięki stałemu, konsekwentnemu oddziaływaniu odpowiednio zaprojektowanych bodźców wzmacniających (nagroda) lub wzmocnień negatywnych (kara*). Założeniem tego dyskursu jest m.in. to, iż w identycznych warunkach zewnętrznych różniący się od siebie uczniowie osiągają takie same rezultaty. Podejście to bazuje również na tym, że rozwojem ucznia jest każda zmiana zgodna z oc...

Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?

Prezentacja o przygotowaniu zwierząt do zimy stworzona dla uczniów klas 1-3 za pomocą platformy Genially. Prezentacja interaktywna Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?

Więcej, mniej, tyle samo - porównywanie liczebności zbiorów

Filmik instruktażowy dla dzieci (na czas edukacji zdalnej) dotyczący porównywania liczebności zbiorów. Pod tym linkiem znajduje się przykładowy krokodylek do porównywania.