Spółgłoski miękkie sprawiają dużo trudności dzieciom na początku ich edukacji. Ćwiczenie na uważne słuchanie i dostrzeżenie uchem głoski, jaka występuje w wyrazie, nie jest najłatwiejsze.
Oznaczanie miękkości spółgłosek:
- przed samogłoską: za pomocą litery i;
- przed spółgłoską lub na końcu wyrazu: za pomocą liter ze znakiem diakrytycznym miękkości, np. źrebak, ćma.
(źródło: https://sjp.pwn.pl/)
Rozdajemy uczniom (bądź przygotowują sami) kartoniki w kolorach czerwonym i niebieskim (bądź innych). Nauczyciel głośno i wyraźne czyta wyrazy zawierające na początku zmiękczenie raz za pomocą znaku nad literą, raz za pomocą i. Zadaniem uczniów jest podnieść kartonik, któremu przypisana została konkretna spółgłoska.
Rozróżnianiu zmiękczeń może sprzyjać lektura tekstów zawierających konkretne zmiękczenia.
Czego potrzebujesz?
- Karty niebieskie
- Karty czerwone
- Zestaw wyrazów ze zmiękczeniami
Komentarze
Prześlij komentarz