Prestiż zawodu nauczyciela - temat dość trudny do rozpatrywania w dzisiejszych czasach. Dlaczego?
Zacznę może od drugiej strony: Co jest ważne w zawodzie nauczyciela? Co warunkuje efektywność jego pracy?
Ważne jest to coś, co powoduje chęć do pracy z dziećmi czy młodzieżą (co dowodzi temu, iż nie każdy może zostać nauczycielem, a jeżeli już to
coś mamy, to wymaga to min. 5 lat studiów w celu stania się specjalistą i często wiele kierunków podyplomowych). A kiedy wiemy, że to coś mamy? Kiedy idąc do pracy, mimo, że wstajesz lewą nogą, witasz uczniów z wielkim uśmiechem na twarzy i nagle zapominasz o wszelkich zmartwieniach. Kiedy dajesz się wciągnąć w ten fantastyczny proces, jakim jest uczenie się uczniów, kiedy jesteś dla nich przewodnikiem po świecie, w który właśnie wkraczają. Kiedy słyszymy od opiekuna, że jesteśmy właściwą osobą na właściwym miejscu.
Warto podkreślić, iż pasja ≠ wolontariat. Praca nauczyciela to nie hobby a główne źródło dochodów, utrzymania własnej rodziny.
Kontakt i współpraca z rodzicami jest niezbędna do prawidłowego rozwoju uczniów. W obecnych czasach w wielu sytuacjach odpowiedzialnością za wychowanie uczniów obarczani są nauczyciele. Czy tak powinno być? Nauczyciele wspomagają wychowanie, przejmują opiekę na ustalony czas, a przede wszystkim uczą, odkrywają przed dziećmi świat. Co dokładnie przez to rozumieć?
Wspomaganie wychowania: prezentowanie i proponowanie np. rozwiązań konfliktowych sytuacji, asystowanie w trudnych chwilach dzieciom z różnego rodzaju zaburzeniami, które nie zawsze są poddane diagnozie, a co usprawniłoby pracę (dostosowanie wymagań oraz form i metod pracy do indywidualnych potrzeb dziecka).
Opieka: Każde dziecko musi przebywać pod opieką, nauczyciel jest jego opiekunem pod nieobecność rodziców, czyli w czasie przebywania w szkole. Dba o to, najprościej mówiąc, żeby nic mu się nie stało.
Nauczanie (dydaktyka): tworzenie scenariuszy zajęć, pomocy dydaktycznych, aby zajęcia były jak najbardziej interesujące dla uczniów, prezentowanie nowych treści dzieciakom w taki sposób, aby poszerzały swoją wiedzę i nabywały nowych umiejętności.
- Współpraca z gronem pedagogicznym
Trzecim czynnikiem wpływającym na efektywność pracy nauczyciela są relacje w pokoju nauczycielskim. Nie wyobrażam sobie, wejść do pomieszczenia pełnego pedagogów i nie móc poradzić się starszych kolegów, koleżanek w konkretnej sprawie. To podstawa, aby móc liczyć na pomoc od doświadczonych nauczycieli, czy wsparcie ze strony dyrektora.
Temat bardzo trudny w naszym społeczeństwie. Postrzega się pracę nauczyciela tylko z perspektywy tych 18-26 godzin (tak, 25 - pensum nauczyciela świetlicy właśnie tyle wynosi) przy tak zwanej tablicy, czyli zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Dochodzą do tego okienka, podczas których nauczyciel musi być do dyspozycji dyrektora, zajęcia dodatkowe, tak zwane kółka zainteresowań, spotkania i rozmowy z rodzicami, zebrania, przedstawienia, wycieczki, uroczystości, rady pedagogiczne, które odbywają się w godzinach wieczornych. Ponadto nauczyciel zazwyczaj ma w domu do wykonania kolejną pracę, sprawdzenie prac, przygotowanie do następnych zajęć.
Czy praca na tak ważnym stanowisku, które zajmują ludzie kształtujący u młodych wartości, umiejętności aprobowane w społeczeństwie, w którym przyjdzie im żyć jest warte tyle, ile rząd właśnie proponuje tej grupie zawodowej?
Komentarze
Prześlij komentarz