Przejdź do głównej zawartości

Biblioteczka Nauczyciela: Dodaj mi skrzydeł! Joanna Steinke-Kalembka

 

Nauczyciel (i nie tylko) doskonali swój warsztat pracy cały czas. Jedną z form doskonalenia go jest wyszukiwanie wartościowych lektur i zapoznawanie się z nimi. 

Jedną z pozycji, które chciałabym polecić jest książka autorstwa Joanny Steinke-Kalembka "Dodaj mi skrzydeł! Jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną".

Książka ta zawiera uzasadnienie, jak wielkie znaczenie ma w naszym życiu i życiu dzieci nastawienie, wyznaczanie kierunku, celów działania, podkreślenie pochwał wspierających rozwój, konstruktywnej krytyki (informacji zwrotnej) jako wyznacznika kolejnych celów, by uzyskać lepsze rezultaty działań.

Ważne jest również odważenie się spróbowania czegoś nowego, podjęcia próby, wyciągnięcia wniosków - nowe nie oznacza złe. 

Istotnym elementem w rozwijaniu motywacji wewnętrznej jest również zastąpienie porad pytaniami, aby dziecko samo mogło dotrzeć do tego, co mu się udało, a co jeszcze nie.

Spis treści książki:

  1. Kij czy marchewka?
  2. Nowe spojrzenie na motywację
  3. Potęga relacji
  4. Uwierzyć w dziecko
  5. Wyznacz kierunek - o roli wartości i celów
  6. Nastawienie ma znaczenie
  7. Kompetencje, czyli wiem, że potrafię!
  8. Mądre pochwały i słowa krytyki
  9. Wspierający dialog wewnętrzny
  10. Rozwój autonomii
  11. Pozytywne emocje - paliwo motywacji wewnętrznej
  12. Prawdziwa samoocena rodzi się z działania
  13. Motywacja oparta na współpracy




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dyskursy wczesnej edukacji - przegląd

 Chciałabym po krótce zaprezentować dyskursy wczesnej edukacji, podając za D. Klus-Stańską. Myślę, że to przydatne treści, między innymi do rozmowy na temat przyszłości polskiej oświaty, czy też obrania własnego kierunku pracy. Dyskurs funkcjonalistyczno-behawiorystyczny Podejście to ma swoje źródła w funkcjonalizmie i behawioryzmie: funkcjonalizm - rzeczywistość jest zorganizowana, przewidywalna, trwała. Głównym celem wszelkiej działalności jest utrzymywanie system społecznego w stanie równowagi i porządku (zamierzone cele i efekty). behawioryzm - wszystkie zmiany w zachowaniu dają się zaplanować, wywołać i utrwalić dzięki stałemu, konsekwentnemu oddziaływaniu odpowiednio zaprojektowanych bodźców wzmacniających (nagroda) lub wzmocnień negatywnych (kara*). Założeniem tego dyskursu jest m.in. to, iż w identycznych warunkach zewnętrznych różniący się od siebie uczniowie osiągają takie same rezultaty. Podejście to bazuje również na tym, że rozwojem ucznia jest każda zmiana zgodna z oc...

Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?

Prezentacja o przygotowaniu zwierząt do zimy stworzona dla uczniów klas 1-3 za pomocą platformy Genially. Prezentacja interaktywna Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?

Więcej, mniej, tyle samo - porównywanie liczebności zbiorów

Filmik instruktażowy dla dzieci (na czas edukacji zdalnej) dotyczący porównywania liczebności zbiorów. Pod tym linkiem znajduje się przykładowy krokodylek do porównywania.