Przejdź do głównej zawartości

Aranżacja klasowej przestrzeni


 W klasycznej polskiej szkole ławki ustawione są w rzędach w kierunku tablicy. To najczęstszy widok, jaki zastaniemy w placówkach (głównie publicznych). 

Nie przeczę, ja też z tego układu korzystam. Jest on przydatny, kiedy przepisujemy z tablicy, kiedy młodsze dzieci uczą się pisać i odwzorowywać kształty liter i cyfr. Wszyscy siedzą wtedy skierowani przodem do tablicy.

Jednak, czy tylko tak można pracować? Czy jest to efektywne? 

Wypróbowałam wielu układów ławek i przedstawiam te, które u mnie zdały egzamin. Trzeba pamiętać, że nie zawsze powierzchnia pomieszczenia pozwala nam na takie przemeblowanie. 

Przedstawiam wam układy, w których dzieci siedzą bokiem do tablicy. Warto zwrócić na to uwagę, iż może to utrudniać prawidłowe przepisywanie, co za tym idzie rozmieszczanie znaków na stronie w zeszycie. 

Jeżeli jednak nie przepisujecie za dużo, a skupiacie się na pracy samodzielnej, w grupie, to te układy są w sam raz:

Układ U - tworzymy z ławek literkę u, która swoją górę ma przy tablicy. Nikt nie ogląda swoich pleców, wręcz przeciwnie, wszyscy widzą twarze rówieśników. Układ ten jest niezastąpiony przy wymianie pomysłów, prowadzeniu dyskusji. 

Czteroosobowe grupy bokiem - łączymy ze sobą dwie ławki, tak, aby wszyscy siedzieli bokiem do tablicy. Umożliwia to pracę w grupach z możliwością prezentacji na forum zespołu klasowego.

Czteroosobowe grupy - tak jak w poprzednim przykładzie, łączymy ze sobą dwie ławki, tym razem dwoje uczniów siedzi tyłem do tablicy. To szybka zmiana z klasycznego układu do pracy w grupie. Utrudnia prezentację efektów pracy grup, ze względu na to, że niektórzy uczniowie musieliby się odwracać w stronę tablicy.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dyskursy wczesnej edukacji - przegląd

 Chciałabym po krótce zaprezentować dyskursy wczesnej edukacji, podając za D. Klus-Stańską. Myślę, że to przydatne treści, między innymi do rozmowy na temat przyszłości polskiej oświaty, czy też obrania własnego kierunku pracy. Dyskurs funkcjonalistyczno-behawiorystyczny Podejście to ma swoje źródła w funkcjonalizmie i behawioryzmie: funkcjonalizm - rzeczywistość jest zorganizowana, przewidywalna, trwała. Głównym celem wszelkiej działalności jest utrzymywanie system społecznego w stanie równowagi i porządku (zamierzone cele i efekty). behawioryzm - wszystkie zmiany w zachowaniu dają się zaplanować, wywołać i utrwalić dzięki stałemu, konsekwentnemu oddziaływaniu odpowiednio zaprojektowanych bodźców wzmacniających (nagroda) lub wzmocnień negatywnych (kara*). Założeniem tego dyskursu jest m.in. to, iż w identycznych warunkach zewnętrznych różniący się od siebie uczniowie osiągają takie same rezultaty. Podejście to bazuje również na tym, że rozwojem ucznia jest każda zmiana zgodna z oc...

Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?

Prezentacja o przygotowaniu zwierząt do zimy stworzona dla uczniów klas 1-3 za pomocą platformy Genially. Prezentacja interaktywna Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?

Więcej, mniej, tyle samo - porównywanie liczebności zbiorów

Filmik instruktażowy dla dzieci (na czas edukacji zdalnej) dotyczący porównywania liczebności zbiorów. Pod tym linkiem znajduje się przykładowy krokodylek do porównywania.