Przejdź do głównej zawartości

Karty pracy przygotowujące do nauki pisania


 Dzisiaj przychodzę do Was z ćwiczeniami grafomotorycznymi, przygotowującymi do pisania. 

Krótko na temat samej sprawności grafomotorycznej. 

Gotowość do pisania zwiastuje dobra orientacja w przestrzeni, dobra pamięć ruchu, bardzo dobra koordynacja wzrokowo-ruchowa, rozpoznawanie kierunków. 

Potrzebne są również pewne warunki, kryteria: sylwetka ciała, ułożenie ręki. 

Podczas pisania wyodrębniamy literę, nadajemy jej znaczenie, prawidłowo zapisujemy i rozmieszczamy w wyrazie – proces umysłowy: widzę, rozpoznaję, nadaję jej odpowiednik fonetyczny, zapisuję, rozmieszczam prawidłowo. 

ELEMENTY PROCESU PISANIA 

  • Spostrzeganie i zapamiętywanie obrazu graficznego każdej litery pisanej małej I wielkiej 
    • Prawidłowo rozwinięta percepcja wzrokowa - były widziane elementy, które przeszły w pamięć roboczą 
    • Analiza i synteza wzrokowa 
    • Postrzeganie figury I tła (figury z tła) 
    • Stałość spostrzegania (wygląd litery, stałość graficzna litery) 
  • Zapisywanie w zeszycie określonej litery, wyrazu czy zdania  
    • Właściwe ruchy ręki, od ramienia przez przedramię, nadgarstek i palce 
    • Utrzymanie odpowiedniej postawy ciała, z zachowanie właściwej odległości 
    • Odpowiednie napięcie mięśniowe 
    • Koordynacja wzrokowo-ruchowa – jak szybko spostrzegam 
    • Prawidłowo rozwinięta orientacja przestrzenna, z uwzględnieniem kierunków od lewej do prawej, z góry na dół 
    • Właściwe zaplanowanie ruchu z sekwencją drobnych ruchów zgodnych z tzw. Pamięcią ruchu pisarskiego 
    • Prawidłowy chwyt pisarski
  • Rozpoznawanie dźwięków wchodzących w skład danego wyrazu - prawidłowa artykulacja – dzieci zapisują tak, jak słyszą 
  • Podporządkowanie właściwych znaków graficznych, liter 
  • Zapisanie ich w odpowiedniej kolejności 
    • Prawidłowo rozwinięta percepcja słuchowa, z uwzględnieniem analizy i syntezy słuchowej - odbieranie dźwięków i ich zapisywanie  
    • Słuch fonematyczny
    • Pamięć i uwaga słuchowa oraz sprawnego aparatu mowy  
ETAPY UMIEJĘTNOŚCI PISANIA 
  • Pismo elementarne – elementne – jest ono typowe dla ucznia klasy I,  
    • Uwaga dziecka skoncentrowana jest na elementach pisma, łączeniu liter z kolejnymi w obrębie wyrazu,
    • Dziecko zaznajamia się z kształtem, różnicą,  
    • Wytwarza się pamięć ruchu (łączenie), obrazu, widzi obraz wyrazu i skupione jest na każdej literce,  
    • Skupienie się na pisaniu wielkich i małych liter,
  • Pismo swobodne – typowe dla ucznia klasy II 
    • Pisanie pod dyktando, ze słuchu, 
    • Ćwiczenia w kształtnym pisaniu małych i wielkich liter w grupach wg pokrewieństwa konstrukcyjnego, 
    • Zapamiętuje większe całości, które należy przepisać, nie tylko wyobrażenie litery i dźwięku, ale cały dźwięk i skład całego słowa, 
    • Prawidłowe przepisywanie przy rzadkim spoglądaniu, 
  • Pismo płynne - typowe dla uczniów klasy III 
    • Utrwalanie się wszystkich wiadomości, 
    • Przyspieszone tempo pisania, 
    • Dążenie do osiągnięcia czytelnego i estetycznego pisma z uwzględnieniem właściwego rozmieszczenia na stronie, 
    • Pisanie liter ruchem całościowym, łączenie ich prawidłowe - łączenie naturalne, stykowe.
KRYTERIA POPRAWNOŚCI PISMA DZIECKA 
  • Czytelność - czy litery są rozpoznawalne, poprawnie zapisane  
  • Pisemność - właściwe łączenie danej litery z innymi literami lub zespołami liter 
  • Kryterium estetyczne - ma ono charakter subiektywny 

Poniżej lista pozycji książkowych (kart pracy), które polecam do ćwiczeń z dziećmi:
  • Ćwiczenia graficzne rozwijające sprawność ruchową ręki i koordynację wzrokowo-ruchową zgodnie z zamysłem Hany Tymichovej, Katarzyna Rocławska-Dąbecka
  • Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej, Marta Bogdanowicz
  • Terapia ręki od A do Z. Obie rączki rysują, Jacek Szmalec, Dariusz Wyszyński
  • Kaligrafia dla dzieci. Ładnie piszę, wyd. MARTEL
  • Kaligrafia. Zeszyt 1 i 2, wyd. Dragon Edukacja
  • Pisanie po śladzie, Marzena Rębała
  • Kaligrafia na medal, Agnieszka Bator

Źródła:
Czytanie i pisanie – nowy język dziecka, A Brzezińska
Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, D. Dobrowolska  

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dyskursy wczesnej edukacji - przegląd

 Chciałabym po krótce zaprezentować dyskursy wczesnej edukacji, podając za D. Klus-Stańską. Myślę, że to przydatne treści, między innymi do rozmowy na temat przyszłości polskiej oświaty, czy też obrania własnego kierunku pracy. Dyskurs funkcjonalistyczno-behawiorystyczny Podejście to ma swoje źródła w funkcjonalizmie i behawioryzmie: funkcjonalizm - rzeczywistość jest zorganizowana, przewidywalna, trwała. Głównym celem wszelkiej działalności jest utrzymywanie system społecznego w stanie równowagi i porządku (zamierzone cele i efekty). behawioryzm - wszystkie zmiany w zachowaniu dają się zaplanować, wywołać i utrwalić dzięki stałemu, konsekwentnemu oddziaływaniu odpowiednio zaprojektowanych bodźców wzmacniających (nagroda) lub wzmocnień negatywnych (kara*). Założeniem tego dyskursu jest m.in. to, iż w identycznych warunkach zewnętrznych różniący się od siebie uczniowie osiągają takie same rezultaty. Podejście to bazuje również na tym, że rozwojem ucznia jest każda zmiana zgodna z oc...

Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?

Prezentacja o przygotowaniu zwierząt do zimy stworzona dla uczniów klas 1-3 za pomocą platformy Genially. Prezentacja interaktywna Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?

Więcej, mniej, tyle samo - porównywanie liczebności zbiorów

Filmik instruktażowy dla dzieci (na czas edukacji zdalnej) dotyczący porównywania liczebności zbiorów. Pod tym linkiem znajduje się przykładowy krokodylek do porównywania.