Dzisiaj przychodzę do Was z ćwiczeniami grafomotorycznymi, przygotowującymi do pisania.
Krótko na temat samej sprawności grafomotorycznej.
Gotowość do pisania zwiastuje dobra orientacja w przestrzeni, dobra pamięć ruchu, bardzo dobra koordynacja wzrokowo-ruchowa, rozpoznawanie kierunków.
Potrzebne są również pewne warunki, kryteria: sylwetka ciała, ułożenie ręki.
Podczas pisania wyodrębniamy literę, nadajemy jej znaczenie, prawidłowo zapisujemy i rozmieszczamy w wyrazie – proces umysłowy: widzę, rozpoznaję, nadaję jej odpowiednik fonetyczny, zapisuję, rozmieszczam prawidłowo.
ELEMENTY PROCESU PISANIA
- Spostrzeganie i zapamiętywanie obrazu graficznego każdej litery pisanej małej I wielkiej
- Prawidłowo rozwinięta percepcja wzrokowa - były widziane elementy, które przeszły w pamięć roboczą
- Analiza i synteza wzrokowa
- Postrzeganie figury I tła (figury z tła)
- Stałość spostrzegania (wygląd litery, stałość graficzna litery)
- Zapisywanie w zeszycie określonej litery, wyrazu czy zdania
- Właściwe ruchy ręki, od ramienia przez przedramię, nadgarstek i palce
- Utrzymanie odpowiedniej postawy ciała, z zachowanie właściwej odległości
- Odpowiednie napięcie mięśniowe
- Koordynacja wzrokowo-ruchowa – jak szybko spostrzegam
- Prawidłowo rozwinięta orientacja przestrzenna, z uwzględnieniem kierunków od lewej do prawej, z góry na dół
- Właściwe zaplanowanie ruchu z sekwencją drobnych ruchów zgodnych z tzw. Pamięcią ruchu pisarskiego
- Prawidłowy chwyt pisarski
- Rozpoznawanie dźwięków wchodzących w skład danego wyrazu - prawidłowa artykulacja – dzieci zapisują tak, jak słyszą
- Podporządkowanie właściwych znaków graficznych, liter
- Zapisanie ich w odpowiedniej kolejności
- Prawidłowo rozwinięta percepcja słuchowa, z uwzględnieniem analizy i syntezy słuchowej - odbieranie dźwięków i ich zapisywanie
- Słuch fonematyczny
- Pamięć i uwaga słuchowa oraz sprawnego aparatu mowy
ETAPY UMIEJĘTNOŚCI PISANIA
- Pismo elementarne – elementne – jest ono typowe dla ucznia klasy I,
- Uwaga dziecka skoncentrowana jest na elementach pisma, łączeniu liter z kolejnymi w obrębie wyrazu,
- Dziecko zaznajamia się z kształtem, różnicą,
- Wytwarza się pamięć ruchu (łączenie), obrazu, widzi obraz wyrazu i skupione jest na każdej literce,
- Skupienie się na pisaniu wielkich i małych liter,
- Pismo swobodne – typowe dla ucznia klasy II
- Pisanie pod dyktando, ze słuchu,
- Ćwiczenia w kształtnym pisaniu małych i wielkich liter w grupach wg pokrewieństwa konstrukcyjnego,
- Zapamiętuje większe całości, które należy przepisać, nie tylko wyobrażenie litery i dźwięku, ale cały dźwięk i skład całego słowa,
- Prawidłowe przepisywanie przy rzadkim spoglądaniu,
- Pismo płynne - typowe dla uczniów klasy III
- Utrwalanie się wszystkich wiadomości,
- Przyspieszone tempo pisania,
- Dążenie do osiągnięcia czytelnego i estetycznego pisma z uwzględnieniem właściwego rozmieszczenia na stronie,
- Pisanie liter ruchem całościowym, łączenie ich prawidłowe - łączenie naturalne, stykowe.
KRYTERIA POPRAWNOŚCI PISMA DZIECKA
- Czytelność - czy litery są rozpoznawalne, poprawnie zapisane
- Pisemność - właściwe łączenie danej litery z innymi literami lub zespołami liter
- Kryterium estetyczne - ma ono charakter subiektywny
Poniżej lista pozycji książkowych (kart pracy), które polecam do ćwiczeń z dziećmi:
- Ćwiczenia graficzne rozwijające sprawność ruchową ręki i koordynację wzrokowo-ruchową zgodnie z zamysłem Hany Tymichovej, Katarzyna Rocławska-Dąbecka
- Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej, Marta Bogdanowicz
- Terapia ręki od A do Z. Obie rączki rysują, Jacek Szmalec, Dariusz Wyszyński
- Kaligrafia dla dzieci. Ładnie piszę, wyd. MARTEL
- Kaligrafia. Zeszyt 1 i 2, wyd. Dragon Edukacja
- Pisanie po śladzie, Marzena Rębała
- Kaligrafia na medal, Agnieszka Bator
Źródła:
Czytanie i pisanie – nowy język dziecka, A Brzezińska
Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, D. Dobrowolska
Komentarze
Prześlij komentarz