Kontynuując cykl dotyczący terapii pedagogicznej, przedstawiam Wam propozycje do usprawniania percepcji wzrokowej. Poniżej krótko o funkcjach.
Podając za Marianne Frosting percepcja wzrokowa to zdolność do rozpoznawania i rozróżniania bodźców wzrokowych oraz ich rozumienia zgodnie z uprzednim doświadczeniem.
Aspekty wg Marianne Frosting:
- Koordynacja wzrokowo-ruchowa to zdolność do zharmonizowania ruchów gałek ocznych z ruchami całego ciała lub którejś z jego części.
- Spostrzeganie figury i tła to zdolność do ujmowania przedmiotu (figury) w relacji tła. Figurą jest ta część pola spostrzeżeniowego, która znajduje się w centrum uwagi. Gdy uwaga przenoszona jest na inny przedmiot, wtedy on staje się figurą.
- Stałość spostrzegania to umiejętność postrzegania przedmiotu jako posiadającego stałe właściwości (określony kształt, położenie i wielkość) niezależnie od zmiennych wrażeń wywołanych przez ten przedmiot na siatkówce oka.
- Spostrzeganie położenia przedmiotów w przestrzeni - zdolność do spostrzegania relacji przestrzennych zachodzących między przedmiotem a obserwatorem.
- Spostrzeganie stosunków przestrzennych - umiejętność oceny położenia dwóch lub więcej przedmiotów wobec własnego ciała oraz rozumienia zachodzących między nimi relacji.
Poniżej lista pozycji książkowych (kart pracy), które polecam do ćwiczeń z uczniami:
- Pikselki, Katarzyna Chrąściel
- Spójrz uważnie, Katarzyna Szłapa, Iwona Tomasik, Sławomir Wrzesiński
- Kreskowanki, Magdalena Hinz
- Super oko, Katarzyna Szłapa, Iwona Tomasik, Sławomir Wrzesiński
- Wzory i obrazki, Marianne Frosting, David Horne
- Analiza, synteza wzrokowa i odwrócenia, Agnieszka Bala
- Percepcja wzrokowa, Agnieszka Bala
Źródła:
Wzory i obrazki. Podręcznik, Marianne Frostig
Komentarze
Prześlij komentarz