Przejdź do głównej zawartości

Karty pracy wspomagające percepcję wzrokową

 Kontynuując cykl dotyczący terapii pedagogicznej, przedstawiam Wam propozycje do usprawniania percepcji wzrokowej. Poniżej krótko o funkcjach.

Podając za Marianne Frosting percepcja wzrokowa to zdolność do rozpoznawania i rozróżniania bodźców wzrokowych oraz ich rozumienia zgodnie z uprzednim doświadczeniem. 

Aspekty wg Marianne Frosting:

  • Koordynacja wzrokowo-ruchowa to zdolność do zharmonizowania ruchów gałek ocznych z ruchami całego ciała lub którejś z jego części.
  • Spostrzeganie figury i tła to zdolność do ujmowania przedmiotu (figury) w relacji tła. Figurą jest ta część pola spostrzeżeniowego, która znajduje się w centrum uwagi. Gdy uwaga przenoszona jest na inny przedmiot, wtedy on staje się figurą. 
  • Stałość spostrzegania to umiejętność postrzegania przedmiotu jako posiadającego stałe właściwości (określony kształt, położenie i wielkość) niezależnie od zmiennych wrażeń wywołanych przez ten przedmiot na siatkówce oka. 
  • Spostrzeganie położenia przedmiotów w przestrzeni - zdolność do spostrzegania relacji przestrzennych zachodzących między przedmiotem a obserwatorem. 
  • Spostrzeganie stosunków przestrzennych - umiejętność oceny położenia dwóch lub więcej przedmiotów wobec własnego ciała oraz rozumienia zachodzących między nimi relacji.  

Poniżej lista pozycji książkowych (kart pracy), które polecam do ćwiczeń z uczniami:
  1. Pikselki, Katarzyna Chrąściel
  2. Spójrz uważnie, Katarzyna Szłapa, Iwona Tomasik, Sławomir Wrzesiński
  3. Kreskowanki, Magdalena Hinz
  4. Super oko, Katarzyna Szłapa, Iwona Tomasik, Sławomir Wrzesiński
  5. Wzory i obrazki, Marianne Frosting, David Horne
  6. Analiza, synteza wzrokowa i odwrócenia, Agnieszka Bala
  7. Percepcja wzrokowa, Agnieszka Bala

Źródła:
Wzory i obrazki. Podręcznik, Marianne Frostig

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dyskursy wczesnej edukacji - przegląd

 Chciałabym po krótce zaprezentować dyskursy wczesnej edukacji, podając za D. Klus-Stańską. Myślę, że to przydatne treści, między innymi do rozmowy na temat przyszłości polskiej oświaty, czy też obrania własnego kierunku pracy. Dyskurs funkcjonalistyczno-behawiorystyczny Podejście to ma swoje źródła w funkcjonalizmie i behawioryzmie: funkcjonalizm - rzeczywistość jest zorganizowana, przewidywalna, trwała. Głównym celem wszelkiej działalności jest utrzymywanie system społecznego w stanie równowagi i porządku (zamierzone cele i efekty). behawioryzm - wszystkie zmiany w zachowaniu dają się zaplanować, wywołać i utrwalić dzięki stałemu, konsekwentnemu oddziaływaniu odpowiednio zaprojektowanych bodźców wzmacniających (nagroda) lub wzmocnień negatywnych (kara*). Założeniem tego dyskursu jest m.in. to, iż w identycznych warunkach zewnętrznych różniący się od siebie uczniowie osiągają takie same rezultaty. Podejście to bazuje również na tym, że rozwojem ucznia jest każda zmiana zgodna z oc...

Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?

Prezentacja o przygotowaniu zwierząt do zimy stworzona dla uczniów klas 1-3 za pomocą platformy Genially. Prezentacja interaktywna Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?

Więcej, mniej, tyle samo - porównywanie liczebności zbiorów

Filmik instruktażowy dla dzieci (na czas edukacji zdalnej) dotyczący porównywania liczebności zbiorów. Pod tym linkiem znajduje się przykładowy krokodylek do porównywania.