Przejdź do głównej zawartości

Karty pracy, zadania usprawniające funkcje słuchowe

 Rozpoczynając cykl dotyczący terapii pedagogicznej, chciałabym jako pierwsze przeanalizować funkcje słuchowe. 

Podając za takimi autorami jak I. Styczek, B. Rocławski, percepcja dźwięków mowy jest to dostrzeganie działania bodźca lub tego, że bodziec przestał działać; podstawowa funkcja analizatora słuchowego, którego efektem jest powstawanie wrażeń słuchowych inaczej słuch fizjologiczny.

  • Słuch mowny – fonematyczny - odpowiada za rozróżnianie, utożsamianie i wyodrębnianie dźwięków mowy, dalej: rozpoznawanie co najmniej dwóch wyrażeń (odmiennych fonologicznie i fonetycznie) jako różnych. Wyróżniamy:  
    • Słuch fonemowy - odróżnianie, utożsamianie dwóch wypowiedzi różnych/ takich samych fonologicznie (mowa tu o fonemach opozycyjnych);
    • Słuch fonetyczny - dotyczy to odróżniania różnych głosek stanowiących tę samą klasę głosek (fonem);
    • Słuch prozodyczny - to nic innego, jak umiejętność różnicowania elementów prozodycznych wypowiedzi (mówimy tu o akcencie, rytmie, melodii);
    • Analiza i synteza głoskowa i sylabowa - wyróżnianie głosek i sylab w wypowiedzi zachowując daną kolejność oraz łączenia głosek, sylab w całość (czytanie).
  • Pamięć słuchowa wypowiedzi umożliwia nam przywoływanie wyobrażeń dźwięków mowy. Ogromną rolę pełnią powstające wzorce słuchowe wyrazów, sylab i głosek oraz wzorce struktur prozodycznych.
    • Werbalna pamięć fonologiczna jest to umiejętność zapamiętywania sekwencji sylab, głosek w wyrazie;
    • Słuchowa pamięć sekwencyjna to nic innego, jak zdolność zapamiętywania sekwencji słów, czy też ciągów nie powiązanych logicznie.

  • Semantyzacja dźwięków mowy jest to umiejętność łączenia wzorców słuchowych wyrazów z odpowiednimi pojęciami czy też przypisywania znaczeń konkretnych wypowiedziom.

Poniżej lista pozycji książkowych (kart pracy), które polecam do ćwiczeń z dzieciakami:

  1. Detektyw słuchowy, Anna Szczepańska 
  2. Dźwięki mowy, Alicja Maurer
  3. Koło ucha brzęczy bąk, Małgorzata Barańska 
  4. Uszy do góry, Anna Dobrowolska 
  5. Gumowe ucho, Małgorzata Podleśna 
  6. Zabawy słuchowe, Anna Tońska-Mrowiec, Iwona Pojmaj 
  7. Dyslektyczne ucho, Elżbieta Szymankiewicz 
  8. Wszystko słyszę! Magdalena Hinz
Źródła:
Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego, Irena Styczek
Logopedia, Irena Styczek 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dyskursy wczesnej edukacji - przegląd

 Chciałabym po krótce zaprezentować dyskursy wczesnej edukacji, podając za D. Klus-Stańską. Myślę, że to przydatne treści, między innymi do rozmowy na temat przyszłości polskiej oświaty, czy też obrania własnego kierunku pracy. Dyskurs funkcjonalistyczno-behawiorystyczny Podejście to ma swoje źródła w funkcjonalizmie i behawioryzmie: funkcjonalizm - rzeczywistość jest zorganizowana, przewidywalna, trwała. Głównym celem wszelkiej działalności jest utrzymywanie system społecznego w stanie równowagi i porządku (zamierzone cele i efekty). behawioryzm - wszystkie zmiany w zachowaniu dają się zaplanować, wywołać i utrwalić dzięki stałemu, konsekwentnemu oddziaływaniu odpowiednio zaprojektowanych bodźców wzmacniających (nagroda) lub wzmocnień negatywnych (kara*). Założeniem tego dyskursu jest m.in. to, iż w identycznych warunkach zewnętrznych różniący się od siebie uczniowie osiągają takie same rezultaty. Podejście to bazuje również na tym, że rozwojem ucznia jest każda zmiana zgodna z oc...

Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?

Prezentacja o przygotowaniu zwierząt do zimy stworzona dla uczniów klas 1-3 za pomocą platformy Genially. Prezentacja interaktywna Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?

Więcej, mniej, tyle samo - porównywanie liczebności zbiorów

Filmik instruktażowy dla dzieci (na czas edukacji zdalnej) dotyczący porównywania liczebności zbiorów. Pod tym linkiem znajduje się przykładowy krokodylek do porównywania.