Przejdź do głównej zawartości

Zadania tekstowe - jak to ugryźć ?

 Zadania tekstowe nie należą do najłatwiejszych. Sprawiają dzieciakom wiele trudności, związanych głównie z czytaniem ze zrozumieniem, ale też z odnalezieniem danych potrzebnych do rozwiązania. 

Zadania tekstowe odgrywają wielką rolę w kształtowaniu logicznego myślenia. W literaturze możemy znaleźć wiele definicji tego terminu. 
Według J. Pietera zadanie tekstowe jest zdaniem lub układem zdań zakończonych pytaniem. 

Zaś w ujęciu Z. Cydzik zadanie tekstowe składa się z sytuacji życiowej i warunków matematycznych określonych za pomocą danych i wielkości poszukiwanej, powiązanych ze sobą takimi zależnościami których ustalenie prowadzi do odpowiedzi na główne pytanie.

Swoim uczniom wydrukowałam kolejne kroki rozwiązywania zadania tekstowego. Wklejone zostało to do zeszytu do matematyki i służy jako ściąga w początkowym etapie kształtowania umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych. Dla większego zainteresowania, w każdym zadaniu tekstowym to oni byli jego bohaterami. Zwiększyło to motywację do pracy. Dodatkowo sposób rozwiązania zostawiam im - mają otrzymać prawidłowy wynik. Czy zastosują dodawanie czy mnożenie - ważne by oni sami wiedzieli skąd dane i czy są dobrze zastosowane.


Źródła:
J. Pieter Psychologia i uczenie się
Z. Cydzik Metodyka nauczania początkowego, cz. II 


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dyskursy wczesnej edukacji - przegląd

 Chciałabym po krótce zaprezentować dyskursy wczesnej edukacji, podając za D. Klus-Stańską. Myślę, że to przydatne treści, między innymi do rozmowy na temat przyszłości polskiej oświaty, czy też obrania własnego kierunku pracy. Dyskurs funkcjonalistyczno-behawiorystyczny Podejście to ma swoje źródła w funkcjonalizmie i behawioryzmie: funkcjonalizm - rzeczywistość jest zorganizowana, przewidywalna, trwała. Głównym celem wszelkiej działalności jest utrzymywanie system społecznego w stanie równowagi i porządku (zamierzone cele i efekty). behawioryzm - wszystkie zmiany w zachowaniu dają się zaplanować, wywołać i utrwalić dzięki stałemu, konsekwentnemu oddziaływaniu odpowiednio zaprojektowanych bodźców wzmacniających (nagroda) lub wzmocnień negatywnych (kara*). Założeniem tego dyskursu jest m.in. to, iż w identycznych warunkach zewnętrznych różniący się od siebie uczniowie osiągają takie same rezultaty. Podejście to bazuje również na tym, że rozwojem ucznia jest każda zmiana zgodna z oc...

Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?

Prezentacja o przygotowaniu zwierząt do zimy stworzona dla uczniów klas 1-3 za pomocą platformy Genially. Prezentacja interaktywna Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?

Więcej, mniej, tyle samo - porównywanie liczebności zbiorów

Filmik instruktażowy dla dzieci (na czas edukacji zdalnej) dotyczący porównywania liczebności zbiorów. Pod tym linkiem znajduje się przykładowy krokodylek do porównywania.