Zadania tekstowe nie należą do najłatwiejszych. Sprawiają dzieciakom wiele trudności, związanych głównie z czytaniem ze zrozumieniem, ale też z odnalezieniem danych potrzebnych do rozwiązania.
Zadania tekstowe odgrywają wielką rolę w kształtowaniu logicznego myślenia. W literaturze możemy znaleźć wiele definicji tego terminu.
Według J. Pietera zadanie tekstowe jest zdaniem lub układem zdań zakończonych pytaniem.
Zaś w ujęciu Z. Cydzik zadanie tekstowe składa się z sytuacji życiowej i warunków matematycznych określonych za pomocą danych i wielkości poszukiwanej, powiązanych ze sobą takimi zależnościami których ustalenie prowadzi do odpowiedzi na główne pytanie.
Swoim uczniom wydrukowałam kolejne kroki rozwiązywania zadania tekstowego. Wklejone zostało to do zeszytu do matematyki i służy jako ściąga w początkowym etapie kształtowania umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych. Dla większego zainteresowania, w każdym zadaniu tekstowym to oni byli jego bohaterami. Zwiększyło to motywację do pracy. Dodatkowo sposób rozwiązania zostawiam im - mają otrzymać prawidłowy wynik. Czy zastosują dodawanie czy mnożenie - ważne by oni sami wiedzieli skąd dane i czy są dobrze zastosowane.
Źródła:
J. Pieter Psychologia i uczenie się
Z. Cydzik Metodyka nauczania początkowego, cz. II
Komentarze
Prześlij komentarz