Przejdź do głównej zawartości

Aktywności i karty pracy rozwijające umiejętność kodowania i programowania

 Dzisiaj chciałam zaproponować Wam aktywności i karty pracy, które rozwijają umiejętność kodowania, co prowadzi później do programowania. 

Zacznijmy więc od początku:

Kodowanie to określenie węższe niż pojęcie programowania. Oznacza ono przetwarzanie, czyli zapisywanie informacji w postaci kodu (umownych znaków). Podane informacje szyfrujemy (kodujemy).

 W przypadku komputerów to właśnie z wykorzystaniem odpowiedniej sekwencji zakodowanych informacji możemy wydać urządzeniu konkretne polecenie. 

Stworzenie takiej wiadomości to kodowanie, a dostarczenie jej komputerowi w formie opracowanej to natomiast programowanie.

Warto uczyć dzieci kodowania już od najmłodszych lat.

Oczywiście kodowanie to nie tylko karty pracy, warto włączyć na początek zabawy, aktywność, które zaktywizują dziecko do działania:

  • Podążanie za instrukcją - narysowanie na podłodze, asfalcie strzałek, poruszanie się według usłyszanej instrukcji
  •  Wyjście z labiryntu - stworzenie na placu, podłodze labiryntu 
  • Tor przeszkód
  • Gry logiczne 

Poniżej lista pozycji książkowych (kart pracy), które polecam do ćwiczeń z dziećmi i młodzieżą:

  • Kodowanie przez wzmacnianie (propozycja dla starszych uczniów), Paulina Zając
  • Zostanę programistą, Małgorzata Podleśna
  • Tajemnice kodowania: edukacja polonistyczna, matematyczna, społeczno-przyrodnicza, Danuta Klimkiewicz, Anna Król, Bożena Płaszewska

Polecam również kilka stron, programów związanych z kodowaniem, programowaniem:

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dyskursy wczesnej edukacji - przegląd

 Chciałabym po krótce zaprezentować dyskursy wczesnej edukacji, podając za D. Klus-Stańską. Myślę, że to przydatne treści, między innymi do rozmowy na temat przyszłości polskiej oświaty, czy też obrania własnego kierunku pracy. Dyskurs funkcjonalistyczno-behawiorystyczny Podejście to ma swoje źródła w funkcjonalizmie i behawioryzmie: funkcjonalizm - rzeczywistość jest zorganizowana, przewidywalna, trwała. Głównym celem wszelkiej działalności jest utrzymywanie system społecznego w stanie równowagi i porządku (zamierzone cele i efekty). behawioryzm - wszystkie zmiany w zachowaniu dają się zaplanować, wywołać i utrwalić dzięki stałemu, konsekwentnemu oddziaływaniu odpowiednio zaprojektowanych bodźców wzmacniających (nagroda) lub wzmocnień negatywnych (kara*). Założeniem tego dyskursu jest m.in. to, iż w identycznych warunkach zewnętrznych różniący się od siebie uczniowie osiągają takie same rezultaty. Podejście to bazuje również na tym, że rozwojem ucznia jest każda zmiana zgodna z oc...

Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?

Prezentacja o przygotowaniu zwierząt do zimy stworzona dla uczniów klas 1-3 za pomocą platformy Genially. Prezentacja interaktywna Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?

Więcej, mniej, tyle samo - porównywanie liczebności zbiorów

Filmik instruktażowy dla dzieci (na czas edukacji zdalnej) dotyczący porównywania liczebności zbiorów. Pod tym linkiem znajduje się przykładowy krokodylek do porównywania.