Zacznijmy więc od początku:
Kodowanie to określenie węższe niż pojęcie programowania. Oznacza ono przetwarzanie, czyli zapisywanie informacji w postaci kodu (umownych znaków). Podane informacje szyfrujemy (kodujemy).
W przypadku komputerów to właśnie z wykorzystaniem odpowiedniej sekwencji zakodowanych informacji możemy wydać urządzeniu konkretne polecenie.
Stworzenie takiej wiadomości to kodowanie, a dostarczenie jej komputerowi w formie opracowanej to natomiast programowanie.
Warto uczyć dzieci kodowania już od najmłodszych lat.
Oczywiście kodowanie to nie tylko karty pracy, warto włączyć na początek zabawy, aktywność, które zaktywizują dziecko do działania:
- Podążanie za instrukcją - narysowanie na podłodze, asfalcie strzałek, poruszanie się według usłyszanej instrukcji
- Wyjście z labiryntu - stworzenie na placu, podłodze labiryntu
- Tor przeszkód
- Gry logiczne
Poniżej lista pozycji książkowych (kart pracy), które polecam do ćwiczeń z dziećmi i młodzieżą:
- Kodowanie przez wzmacnianie (propozycja dla starszych uczniów), Paulina Zając
- Zostanę programistą, Małgorzata Podleśna
- Tajemnice kodowania: edukacja polonistyczna, matematyczna, społeczno-przyrodnicza, Danuta Klimkiewicz, Anna Król, Bożena Płaszewska
Komentarze
Prześlij komentarz