Przejdź do głównej zawartości

Biblioteczka Nauczyciela: ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i nauczycieli, A. Kołakowski, A. Pisula, T. Wolańczyk, M. Skotnicka, A. Bryńska

 Miałam już przyjemność polecać Wam książkę, którą uważam za kompendium wiedzy na temat autyzmu.

Teraz przychodzę do Was z tak dokładną pozycją na temat zespołu nadpobudliwości psychoruchowej. 

Jest to książka pod tytułem ADHD Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i nauczycieli, autorstwa m.in. Artura Kołakowskiego i Agnieszki Pisuli (autorki pozycji o autyzmie), Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego.

Pozycja bardzo dokładna, poruszająca aspekt funkcjonowania dziecka zarówno w domu, jak i w szkole, funkcjonowania osoby dorosłej. 

Książka zawiera podstawowe informacje (definicja pojęcia w oparciu o DSM IV oraz ICD-10, symptomy), opis przebiegu diagnozy, sposoby leczenia, opis trudności szkolnych i ich przyczyn!, wiele praktycznych wskazówek do pracy z dzieckiem, osobą z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. 

Uważam, że jest dobrym fundamentem do zrozumienia tego rodzaju zaburzenia neurorozwojowego. 

Polecam Wam również zapoznanie się z inną pozycją Artura Kołakowskiego pt.: Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna


Spis treści:

Część 1

Podstawowe wiadomości na temat ADHD

1. Określenie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej
2. Szerzej o typowych objawach ADHD
3. Rozpowszechnienie i przyczyny ADHD
4. Rodzina dziecka z ADHD
5. CV osoby z ADHD
6. Powikłania zespołu nadpobudliwości psychoruchowej

część 2

Diagnoza, leczenie, zaburzenia współistniejące

7. Diagnoza
8. Rola specjalistów w pracy z dzieckiem z ADHD
9. Leczenie farmakologiczne
10. Leczenie dietetyczne
11. ADHD a choroba tikowa
12. Problemy z zachowaniem
13. Dlaczego nie odnoszą sukcesu, czyli o specyficznych trudnościach szkolnych

część 3

Praktyczne porady, czyli przepis na sukces

14. "Okulary", czyli specyficzne strategie ukierunkowane na radzenie sobie z objawami ADHD
15. Odrabianie lekcji
16. Inne typowe problemy związane z objawami ADHD
17. Wydawanie poleceń
18. Bardzo ważna jest samoocena
19. Praca na pozytywach: pochwały, nagrody, podkreślanie sukcesów, systemy żetonowe
20. Normy i zasady
21. Konsekwencje, czyli co robić, gdy dziecko łamie zasady
22. Obelgi, wyzwiska i inne słowa, które ranią
23. Wybuch, czyli jak poradzić sobie z nagłym pojawieniem się agresji impulsywnej
24. Nadpobudliwe dziecko w szkole


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dyskursy wczesnej edukacji - przegląd

 Chciałabym po krótce zaprezentować dyskursy wczesnej edukacji, podając za D. Klus-Stańską. Myślę, że to przydatne treści, między innymi do rozmowy na temat przyszłości polskiej oświaty, czy też obrania własnego kierunku pracy. Dyskurs funkcjonalistyczno-behawiorystyczny Podejście to ma swoje źródła w funkcjonalizmie i behawioryzmie: funkcjonalizm - rzeczywistość jest zorganizowana, przewidywalna, trwała. Głównym celem wszelkiej działalności jest utrzymywanie system społecznego w stanie równowagi i porządku (zamierzone cele i efekty). behawioryzm - wszystkie zmiany w zachowaniu dają się zaplanować, wywołać i utrwalić dzięki stałemu, konsekwentnemu oddziaływaniu odpowiednio zaprojektowanych bodźców wzmacniających (nagroda) lub wzmocnień negatywnych (kara*). Założeniem tego dyskursu jest m.in. to, iż w identycznych warunkach zewnętrznych różniący się od siebie uczniowie osiągają takie same rezultaty. Podejście to bazuje również na tym, że rozwojem ucznia jest każda zmiana zgodna z oc...

Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?

Prezentacja o przygotowaniu zwierząt do zimy stworzona dla uczniów klas 1-3 za pomocą platformy Genially. Prezentacja interaktywna Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?

Więcej, mniej, tyle samo - porównywanie liczebności zbiorów

Filmik instruktażowy dla dzieci (na czas edukacji zdalnej) dotyczący porównywania liczebności zbiorów. Pod tym linkiem znajduje się przykładowy krokodylek do porównywania.