Przejdź do głównej zawartości

Z perspektywy początkującego nauczyciela: niezbędnik wychowawcy klasy I

 Nowy Rok Szkolny zbliża się wielkimi krokami. W związku z tym postanowiłam stworzyć listę niezbędnych przyborów, pozycji książkowych, które według mnie powinien posiadać nauczyciel rozpoczynający przygodę z klasą I :)

Coś prywatnego 📒

  • Zaopatrz się w dobry kalendarz, planner, notes - w czym łatwiej Ci się pracuje. Bez podręcznej ściągi trudno będzie wykonać wszystkie zadania, jakie zaplanowaliśmy. 
  • Odpowiedni długopis, ołówek, pióro - coś do pisania. Ja postawiłam na długopis ścieralny, którym zapisuje w kalendarzu, łatwo go zetrzeć i nanieść poprawki np. przy planowaniu zajęć (w ubiegłym roku szkolnym przydało się to świetnie przy szybkiej zmianie planu zajęć stacjonarnych na zdalne).
Coś do organizacji 📂
  • Jako wychowawca oddziału, warto byłoby (powinieneś) prowadzić teczkę wychowawcy. Ja zastosowałam do tego duży segregator z masą koszulek na dokumenty, a organizację ułatwiły mi kolorowe zakładki (dane uczniów, pomoc psychologiczno-pedagogiczna, diagnozy, plany pracy, sprawozdania, zestawienia zbiorcze, zebrania, wycieczki/wyjścia klasowe, wnioski itp.)
  • Ponadto segreguję sprawdziany, karty pracy uczniów w oddzielnym segregatorze (każda koszulka jest podpisana nazwiskiem dziecka).
  • Stoper, minutnik - mała rzecz, kosztuje 10 zł w szwedzkim sklepie meblowym, a niekiedy jest niezbędna. Przydaje się do pracy grupowej, pracy na czas, zabaw.
  • Na pewno przydadzą się szufladki na dokumenty (takie plastikowe). U mnie zostały zastosowane do podzielenia kart pracy, kolorowanek, wykonanych kart pracy dla dzieciaków, podczas przerwy. 
  • Pojemniczki, koszyczki:
    • Organizer do szuflady w biurku - warto go mieć np. na długopisy, karteczki samoprzylepne, szpilki, taśmę, zszywacz, dziurkacz i inne.
    • Koszyczki np. na klasowe kredki, temperówki, gumki do ścierania, klej itp. Zawsze będzie sytuacja, w której dzieci będą zgłaszały, że czegoś nie mają.
  • Karty, kartoniki z nazwą klasy, aby ozdobić drzwi, tablicę.
  • Lista uczniów danego oddziału z wolnymi rubryczkami - w wielu kopiach - uwierzcie mi, przydaje się bardzo! 
Coś do pomocy 🖼
  • Plan dnia - na kartach, zalaminowany (inspiracja daltońska) - ułatwia dzieciakom orientację w czasie, w organizacji dnia.
  • Zegar daltoński - doskonali umiejętność odczytywania godzin z zegara, zrozumienia upływu czasu.
  • Kalendarz - wspomagając samodzielność dzieciaków, może być to kalendarz zrywany, wtedy uczniowie codziennie będą dbali o właściwą datę na kalendarzu. 
  • Nie wyobrażam sobie sali lekcyjnej bez dużych kostek do gry - utrwalanie matematyki jak znalazł, można też zastosować do różnych gier, losowania.
  • Patyczki (do lodów) - małe i duże, mogą służyć do losowania grup, możemy zapisać na nich imiona, numery, litery, symbole itp.
  • Coś, co u mnie okazało się bardzo pomocne to karteczki z imionami i nazwiskami dzieci, pisane literami pisanymi i zalaminowane. Dzieciaki mające trudność z zapisaniem swoich danych literkami pisanymi - korzystały z podpowiedzi.
Coś do poczytania 📚

Musimy pamiętać, że obowiązkowo należy zapoznać się z podstawą programową oraz pozostałymi rozporządzeniami dotyczącymi naszej codziennej pracy.
  • Dodaj mi skrzydeł. Jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną? Joanna Steinke-Kalembka - jak dla mnie najważniejsza pozycja każdego nauczyciela!
  • Od nauczania do uczenia się. Nasz plan daltoński, Anna i Robert Sowińscy
  • Pedagogika planu daltońskigo, Roel Röhner, Hans Wenke
  • Pozytywna Dyscyplina w klasie, Jane Nelsen, Lynn Lott, Stephen Glenn
  • Pozytywna Dyscyplina dla dzieci ze specjalnymi potrzebami, Jane Nelsen, Steven Foster, Arlene Raphael 
  • Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki? Edyta Gruszczyk-Kolczyńska
  • Dziecięca matematyka - dwadzieścia lat później, Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska
  • Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii, Marta Bogdanowicz
  • ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej, Artur Kołakowski
  • Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia, Ewa Pisula
  • Fińskie Dzieci uczą się lepiej, Timothy D. Walker
Coś do przejrzenia 🖱

Polecam strony internetowe, instagram, strony facebook, z których sama korzystam i na które warto zaglądać, inspirować się :)


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dyskursy wczesnej edukacji - przegląd

 Chciałabym po krótce zaprezentować dyskursy wczesnej edukacji, podając za D. Klus-Stańską. Myślę, że to przydatne treści, między innymi do rozmowy na temat przyszłości polskiej oświaty, czy też obrania własnego kierunku pracy. Dyskurs funkcjonalistyczno-behawiorystyczny Podejście to ma swoje źródła w funkcjonalizmie i behawioryzmie: funkcjonalizm - rzeczywistość jest zorganizowana, przewidywalna, trwała. Głównym celem wszelkiej działalności jest utrzymywanie system społecznego w stanie równowagi i porządku (zamierzone cele i efekty). behawioryzm - wszystkie zmiany w zachowaniu dają się zaplanować, wywołać i utrwalić dzięki stałemu, konsekwentnemu oddziaływaniu odpowiednio zaprojektowanych bodźców wzmacniających (nagroda) lub wzmocnień negatywnych (kara*). Założeniem tego dyskursu jest m.in. to, iż w identycznych warunkach zewnętrznych różniący się od siebie uczniowie osiągają takie same rezultaty. Podejście to bazuje również na tym, że rozwojem ucznia jest każda zmiana zgodna z oc...

Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?

Prezentacja o przygotowaniu zwierząt do zimy stworzona dla uczniów klas 1-3 za pomocą platformy Genially. Prezentacja interaktywna Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?

Więcej, mniej, tyle samo - porównywanie liczebności zbiorów

Filmik instruktażowy dla dzieci (na czas edukacji zdalnej) dotyczący porównywania liczebności zbiorów. Pod tym linkiem znajduje się przykładowy krokodylek do porównywania.